تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

همه ما درباره بوتاکس شنیده ایم، عامل نسل پیشانی های صاف در هالیوود!!  اما بوتاکس برای افرادی که از ابتلا به میگرن رنج می برند نیز بهبودی به همراه داشته است. حتماً در مورد سردردهای شدید میگرن شنیده اید. میگرن سومین بیماری شایع در جهان است که تخمین زده می شود شیوع جهانی آن ۱۴٫۷٪ باشد. اگر شما هم دچار میگرن هستید نگران نباشید! تزریق بوتاکس برای درمان میگرن از راه هایی است که توسط سازمان FDA به تأیید رسیده، و به طور موفقیت آمیزی سبب کاهش شدت و تعداد سردردها می گردد.

میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری عصبی است که قادر به کلافه کردن افراد با علائمی مانند سردرد و تهوع می باشد. این بیماری معمولاً با سردردهای شدید و ناتوان کننده مشخص می شود. علائم ممکن است شامل تهوع، استفراغ، مشکل در صحبت کردن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن و حساسیت به نور و صدا باشد. تشخیص سردردهای میگرنی بر اساس سابقه بالینی، تجربه علائم گزارش شده و با رد سایر علل تعیین می شود.

ابتلا به میگرن در سنین مختلف رخ می دهد. ممکن است این بیماری در سنین کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع شود. لازم به ذکر است متاسفانه زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا هستند. سابقه خانوادگی یکی از شایع ترین عوامل خطر ابتلا به میگرن است.

اما هر سردردی میگرن نیست! میگرن با سردردهای دیگر متفاوت است. در صورت وجود سردرد ابتدا باید عامل آن توسط پزشک متخصص، تشخیص داده شود.

چه نوع سردردی به بوتاکس پاسخ می دهد؟

بوتاکس فقط برای میگرن مزمن تأیید شده تجویز می شود، این بدان معنی است که در یک ماه، ۱۵ روز یا بیشتر دچار سردرد باشید. معمولاً هرچه سردردها بیشتر باشد، بیمار با بوتاکس بهتر می شود. بوتاکس برای بیمارانی که کمتر از ۱۵ روز سردرد در ماه تجربه می کنند توصیه نمی شود.

اطمینان حاصل کنید که منشأ سردرد شما، حتماً توسط پزشک به عنوان میگرن تأیید شده باشد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوعی از سم بوتولینوم است، یک نوروتوکسین تولید شده توسط باکتری های ایجاد کننده بوتولیسم. هنگامی که سم بوتولین بوتاکس تمیز می شود و در دوزهای ریز در مناطق خاص استفاده می شود، به طور موقت انقباضات عضلات را تقریباً حدود ۳ ماه کاهش می دهد.

بوتاکس چگونه عمل می کند؟

در این روش بوتاکس با استفاده از یک سوزن بسیار کوچک، مستقیماً به نقاط ماشه‌ای پیشانی تزریق می شود. اغلب ناحیه‌ی گلابلا، پیشانی و بخش خارجی ابرو و ماهیچه‌ی گیجگاهی رایج ترین مناطقی هستند که در سردرد نقش دارند و تزریق در آن ها می تواند سبب کاهش میزان میگرن گردد. هر درمان به طور معمول شامل ۳۱ تزریق در هفت ناحیه کلیدی سر و گردن است.

بوتاکس وارد قسمت انتهایی عصبی در اطراف محل تزریق شده و آزاد شدن مواد شیمیایی موجود در انتقال درد را مسدود می کند. این روش، مانع از فعال شدن شبکه های درد در مغز می شود.

همچنین تزریق های پیشانی و بالا بردن بخش خارجی ابرو برای سردرد میگرنی نیز به کار می رود.

بهبودی بعد از تزریق

برخی بیماران پس از تزریق بوتاکس فوراً بهبودی را تجربه می کنند، اما در اکثر بیماران حدوداً ۲۵ درصد بهبودی در ابتدا وجود دارد و با گذشت چند روز پس از تزریق، تعداد دفعات ابتلا به سردرد های میگرنی کاهش می یابد.

آیا درمان میگرن از طریق تزریق بوتاکس دائمی است؟

ممکن است در بیمارانی که بهبودی میگرن آن ها بعد از تزریقات قابل ملاحظه است، ۳ تا ۶ ماه ادامه یابد. همچنین امکان دارد در بعضی افراد به طور کلی هیچ بهبودی حاصل نشود اما به طور کلی اکثر بیماران از این روش درمانی رضایت دارند.

برای به حداکثر رساندن تأثیرات، به تزریق های دوم و سوم احتیاج می باشد. با افزایش تعداد چرخه های درمانی، مزایای آن افزایش می یابد.

بوتاکس برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در بزرگسالانی که سن آنها ۱۸ سال و بیشتر است، توصیه می شود.

دکتر یلدا عطارزاده متخصص پوست و مو  در اصفهان از تکنیک های علمی و به روز برای تزریق بوتاکس به نواحی مختلف بدن استفاده می نماید.

شماره های تماس : ۳۶۶۳۷۴۶۶-۰۳۱ , ۴۰۴۳۷۶۰-۰۹۱۳  و  کانال اینستاگرام

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس میگرن

مراقبت های بعد از انجام این روش با روش های کلی مراقبت ها بعد از تزریق بوتاکس یکسان می باشد. مراقبت هایی از قبیل:

•  خودداری از مالیدن و دستکاری کردن محل تزریق که باعث می شود سم به مناطق دیگر منتقل و باعث ایجاد اثرات جانبی نامطلوب مانند افتادگی پلک شود.
  • انجام حرکات ملایم اخم، خنده و غیره که ممکن است به جذب توکسین در ماهیچه کمک کند.
  • خودداری از فعالیت های سنگین و شدید مانند دویدن، ورزش و …
  • استفاده از کمپرس یخ در صورت مشاهده ورم یا کبودی

در نتیجه تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص برای درمان میگرن سودمند و بی خطر است به طوری که بسیاری از بیماران میزان موفقیت از این روش را گزارش می دهند. در یک مطالعه مشخص شده است بیش از نیمی از افرادی که برای درمان میگرن شان بوتاکس دریافت کرده اند، تعداد روزهایی که در ماه دچار سردرد می شوند به نصف کاهش یافته که پس از ۵ دوره درمان این بهبودی به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

دو × دو =