لیزر موهای زائد

یکی از پر طرفدارترین روش های از بین بردن موهای زائد بدن لیزر است. امروزه بسیاری از افراد خواستار انجام این روش شده اند؛ زیرا به کمک این روش دیگر احتیاجی به مراجعه به سالن های اپلاسیون، استفاده از تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپلیدی نمی باشد. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی راجع به لیزر و نکات مهم مربوط به آن را در اختیار شما بگذاریم.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک متد قوی برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت و بدن است. این روش بدون عوارضی همچون سوزش، خراش و قرمزی ای است که در روش های شیو و وکس کردن شایع می باشد.

این پروسه برای اندام های بدن کاملاً بی خطر بوده و در نواحی از بدن همچون پا، بازو و دست ها، بیکینی، کمر، چانه و کل صورت استفاده می گردد. ( چشم ها با محافظ پوشانده می شوند.)

انواع پوست

انسان ها با توجه به رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم و واکنش پوست خود به نور خورشید به 6 دسته تقسیم می شوند که در ادامه به شرح مختصری از آن می پردازیم.

  • افرادی که دارای پوست های بسیار سفید و کک و مک دار، چشم های آبی هستند. پوست این افراد در مقابل نور خورشید بسیار سریع می سوزد. همچنین به خاطر شرایط پوستی اشان هیچگاه برنزه نمی شوند.
  • افرادی که دارای پوست سفید، مردمک چشم روشن و موهای بلوند هستند. پوست این افراد در برابر نور خورشید می سوزد اما احتمال بسیار کمی وجود دارد که برنز شوند.
  • افرادی که دارای پوست گندمی، موهای قهوه ای هستند. پوست این افراد در برابر نور خورشید گاهی می سوزد و خیلی برنز نمی شود.
  • افرادی که دارای پوست سبزه، مو و مردمک چشم تیره هستند. پوست این افراد در مقابل نور خورشید خیلی خوب برنزه می شود.
  • افرادی که دارای پوست های قهوه ای تیره هستند. پوست این افراد در مقابل نور خورشید اصلا نمی سوزد و خیلی خوب برنزه می شود.
  • افرادی که دارای پوست ها کاملا تیره هستند مانند سیاه پوستان که در مقابل نور خوشید به هیچ عنوان نمی سوزد.

روش انجام لیزر موهای زائد

در اصل لیزر پرتوی نور متمرکز است که با وجود انرژی بسیار بالایی که دارد می تواند رشد موهای زائد را متوقف کند. البته لازم به ذکر است که این انرژی قابل کنترل است و می توان در مصارف دیگر پزشکی از آن استفاده کرد. اما از مفیدترین کاربردهای لیزر می توان به از بین بردن موهای زائد اشاره کرد.

نحوه انجام این روش به این گونه است که دستگاه لیزر، ناحیه مورد نظر را هدف قرار می دهد و سپس از خود طول موج نوری را ساطع می کند. انرژی ساطع شده از این دستگاه به پوست و ملانین رنگدانه مو منتقل می شود.

لازم است بدانید که این روش به پوست آسیبی وارد نمی کند؛ زیرا نور لیزر تنها فولیکول ها (فولیکول ها همان سلول های بنیادی مو هستند) را مورد هدف قرار می دهد.

به زبان ساده تر می توان گفت که رنگدانه های ملانین مو انرژی های ساطع شده از دستگاه لیزر را جذب و سپس آن را به ریشه مو منتقل می کند. این انرژی باعث از بین رفتن فولیکول های مو می شود و هیچگونه آسیبی به پوست وارد نمی کند.

اما باید توجه داشت که این روش بسیار حساس است و مراجعه به یک کلینیک لیزر موهای زائد بسیار اهمیت دارد.

لیزرموهای زائد

انواع لیزر موهای زائد

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند بر نتیجه لیزر تاثیر بگذارند. اما جای نگرانی نیست می توان با مشاوره از پزشک متخصص نوع دستگاه را انتخاب کنید تا با مشکل مواجه نشوید. از عوامل تاثیر گذار بر نتیجه لیزر می توان به رنگ پوست، نوع پوست، ضخامت مو و ناحیه مورد نظر اشاره کرد.

رایج ترین دستگاه های لیزر عبارتند از:

  • دستگاه الکساندرا
  • لیزر روبی (یاقوت)
  • دایود
  • لیزر YAG: ND

نواحی انجام لیزر موهای زائد

 نواحی که لیزر موهای زائد انجام می شود در خانم ها و آقایان متفاوت می باشد. در حالت کلی ناحیه ها به شکل زیر است:

ناحیه های لیزر مو در خانم ها

دست ها، پاها، بیکینی، زیر بغل، نوک پستان، صورت، چانه، گردن، شکم، کمر

ناحیه های لیزر مو در آقایان

شکم، کمر، بالای سینه، صورت، جلوی گردن، دست ها، پاها، بیکینی، باسن

کاندیدای نامناسب لیزر موهای زائد

افرادی که دارای شرایط زیر هستند گزینه مناسبی برای انجام این روش نمی باشند.

  • افرادی که به اختلالات هورمونی مبتلا هستند.
  • خانم های باردار
  • افرادی که برخی داروهای خاص مانند روآکوتان،داکسی سیکلین، تترا ساکلین و … استفاده می کنند.
  • افرادی که دارای آفتاب سوختگی، آکنه و دیگر مشکلات پوستی هستند.
  • افرادی که مکرر تبخال می زنند.
  • افرادی که سابقه جوش های چرکی دارند.
  • افرادی که سابقه برخی بیماری های خاص مانند لوپوس دارند.
  • افرادی که دارای گوشت اضافه در ناحیه مورد نظر دارند.
  • افردی که به تازگی پاکسازی پوست انجام داده اند.
  • افردی که برنزه کرده اند.
  • افرادی که در محل مورد نظر خالکوبی انجام داده اند.

5 نکته بسیار مهم قبل از انجام لیزرموهای زائد

  • به مدت 7 روز قبل از لیزر از محصولات برنزه کننده مصرف نشود.
  • ناحیه مورد نظر قبل از لیزر شیو شود.
  • به مدت 1 هفته قبل از لیزر از قرار گرفتن در برابر نور خورشید خوداری کنید.
  • اگر دچار آفتاب سوختگی هستید قبل از مراجعه برای لیزر حتما درمان کنید.
  • اگر دچار هرگونه عارضه پوستی هستید قبل از انجام لیزر حتما برای درمان آن اقدام کنید.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

قطعاً می توان با بهره گیری از لیزر موهای زائد به نتیجه مطلوب دست پیدا نمود. اما با رعایت نکات ذیل عوارض اندک این متد به حداقل می رسد.

  • استفاده از پماد زینک پس از اتمام جلسات لیزر
  • دوری از تابش مستقیم نور آفتاب به مدت شش هفته و استفاده از ضد آفتاب در بخش هایی که در معرض آفتاب قرار می گیرند.
  • منتظر ریختن موها در ناحیه لیزر شده باشد و از کندن آنها خودداری نمایید. ریزش موها پس از یک هفته از لیزر و به مرور اتفاق خواهد افتاد.
  • بهتر است از دوش گرفتن تا مدت یک روز پس از لیزر خودداری نمایید.
  • برای جلوگیری از خشکی پوست، ناحیه لیزر شده را به طور مداوم با کرم های مناسب مرطوب نمایید.

آیا لیزر موهای زائد عامل ایجاد سرطان است؟

لیزر موهای زائد یک روش بسیار مناسب و دائمی برای از بین موهای زائد می باشد. اگرچه روش هایی مانند شیو کردن، اپیلاسیون کردن و سایر روش های اصلاح مو هزینه های کم تری نسبت به درمان با لیزر دارند، اما باید این را در نظر گرفت که در طول زمان لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش ها به صرفه تر می باشد.

حتماً شما نیز شایعاتی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد مسبب ایجاد سرطان می باشد شنیده اید. برخی از افراد به خاطر عدم آگاهی درست و شناخت مناسب دستگاه های لیزر بر این باورند که استفاده از لیزر موهای زائد در نقاطی خاص همچون سینه و زیر بغل سبب ایجاد توده های سرطانی می گردد.

برخی دیگر لیزر موهای زائد را عامل نازایی در زنان می دانند. بهتر است بدانید هیچ یک از این ادعا ها مبنی بر مضر بودن لیزر موهای زائد برای سلامتی انسان پایه و اساس علمی نداشته و هیچ مقاله و تحقیق علمی این موضوع را اثبات نمی کند. همچنین هیچ گزارشی از مراجعین با عنوان ابتلا به سرطان پس از استفاده از لیزر انجام نپذیرفته است.

شایسته است بدانید اشعه ناشی از لیزر تنها به بخش سطحی پوست نفوذ می نماید و موجب از بین رفتن فولیکول های مو می شود. لذا این لیزر مشکلی برای اندام های داخلی بدن و مجاور با ناحیه ای که لیزر انجام می شود، ایجاد نمی کند.

چطور می توان تأثیر لیزر موهای زائد را افزایش داد؟

لیزر موهای زائد به نسبت سایر روش های اصلاح مو گرانتر بوده و نیازمند پیگیری در طی چند جلسه می باشد، اما مراحلی وجود دارد که شما می توانید با دنبال کردن آنها به عمر موهای زائد خود پایان دهید.

اطمینان حاصل کنید که دستگاه انتخاب شده مناسب پوست و موی شما باشد

لیزر موهای زائد از هز نوعی که باشد، بر روی شکستن ملانین ( پیگمنت های که موی شما را رنگین می کنند) فولیکول های موی شما کار می کند. این کار سبب می شود پس از هر جلسه لیزر، موهای زائد به بیرو ن از پوست بیافتند. بنابراین در ابتدای امر و در جلسات اولیه لیزر رنگ موهای زائد کم رنگ تر شده و به حالت نازک از پوست خارج می شوند. اما در نهایت انتخاب اینکه چه دستگاهی برای پوست و موی شما مناسب است بر عهده پزشک متخصص پوست و مو می باشد.

گرفتن مشاوره از فرد متخصص

در اولین جلسه پیش از انجام لیزر کلینیک برای شما یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص پوست و مو برای شما ترتیب می دهد. در این جلسه شما می توانید پزشک را از داشتن هر گونه حساسیت و استفاده از داروی خاص مطلع نمایید.

پیش از انجام لیزر موهای زائد از آفتاب گرفتن و برنزه کردن خودداری نمایید

اگر قصد انجام لیزر موهای زائد را دارید بهتر است از 6 هفته قبل از انجام لیزر موهای زائد از قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض تابش مستقیم آفتاب پرهیز کنید.

قبل از انجام لیزر موهای زائد از کندن ریشه ای موها اجتناب نمابید

از شش هفته پیش از انجام لیزر موهای زائد از کندن ریشه ای موها خود به وسیله موچین، وکس و اپیلاسیون اجتناب نمایید. با این کار شما ریشه موهای خود را به طور موقتی از بین برده و دیگر برای لیزر آماده نیستید.

بهتراست در طی این مدت تنها از شیو کردن برای اصلاح موهای خود استفاده نمایید. زیرا با این کار هم موهایی که داخل پوست هستند به بیرون می آیند وهم ریشه نازک، ضخیم تر می گردد.

استفاده از کافئین را برای 24 ساعت پیش از انجام لیزر متوقف نمایید.

مصرف کافئین سبب افزایش تحریک پذیری پوست می شود.

از یک یا دو روز قبل از انجام لیزر موهای زائد ناحیه مورد نظر را شیو کنید.

شاید شیو کردن برای برخی افراد دشوار به نظر برسد. مخصوصاً زمانی که قصد لیزر کل بدن را دارند شیو کردن کاری وقفت گیر و سخت می شود. اما شایسته است بدانید شیو کردن موها پیش از انجام لیزر کاری بسیار مهم می باشد.

با بدنی تمیز و عاری از هر گونه کرم در جلسات لیزر حاضر شوید.

پیش از شروع جلسه لیزر حتماً بدن خود را با شوینده مناسب بشویید. شما می بایست به طور کامل لوازم آرایش، چربی پوست و کرم هایی برای بی حسی پوست استفاده نموده اید را از روی پوست خود پاک نمایید.

دکتر یلدا عطارزاده متخصص پوست و مو در اصفهان از تکنیک های علمی و به روز برای لیزر موهای زائد در نواحی مختلف بدن استفاده می نماید. راههای ارتباطی با دکتر یلدا عطارزاده:

شماره های تماس : 36637466-031 , 4043760-0913

کانال اینستاگرام

چه زمانی لیزر موهای زائد نتیجه نمی دهد؟

لیزر های جدیدی که در بازار وجود دارند، برای از بین بردن سخت ترین موها همچون موهای زائد آقایان کار آمد می باشد. اما در برخی موارد لیزر موهای زائد امکان دارد به حد مورد نیاز اثر بخش نبوده و تنها به کاهش حجم موها کمک نماید.

  • امکان دارد لیزر موهای زائد برای بانوانی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند و یا مشکلات هورمونی دارند، تنها به کاهش حجم موها ختم گردد. اما تشخیص دقیق این امر بر عهده پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی می باشد.
  • در صورتیکه به تازگی مصرف برخی از داروهای هورمونی و آنتی بیوتیک را شروع کرده اید بهتر است پیش از شروع درمان پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر موهای زائد ناشی از تغییرات هورمونی دوران بارداری شما را کلافه کرده است، پیشنهاد می گردد تا پایان دوران بارداری صبر کنید. اگرچه لیزر موهای زائد سلامتی جنین و مادر را تهدید نمی کند، اما ممکن است تنش ها و اضطراباتی که به دلیل عدم شناخت مناسب است، برای سلاماتی شما مضر باشد.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

در دستگاه های لیزر موهای زائد جدید وسیله ای برای خنک کردن پوست اضافه شده است. این وسیله کمک می کند تا درد اندکی که به واسطه برخورد پالس های دستگاه به پوست به وجود می آید تخفیف یابد. همچنین برای جلوگیری از احساس ناراحتی هنگام لیزر با تجویز پزشک متخصص پوست و مو می توان از کرم های بی حسی موضعی مانند زایلاپی استفاده نمود.

هزینه لیزر موهای زائد

عوامل بسیاری وجود دارد که بر هزینه این روش تاثیر می گذارد که مهم ترین آن ها عبارت است از:

  • ناحیه مورد نظری که قرار است لیزر شود.
  • میزان حجم مو
  • تعداد جلسات مورد نیاز
  • تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده

 

مطالب مرتبط
[yarpp]

پاسخ

5 + شش =

مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه
تماس با ما